Koigen-stranda er i perioder samlingsplass for måker og andre fugler, og det er mest sannsynlig disse som er skyld i at vannkvaliteten er for dårlig på de sist tatte vannprøvene. Ny vannprøve blir tatt 16. juli.

Samfunnsmedisinsk enhet henstiller uansett til ikke å mate fuglene på stranda, da dette bare vil forverre problemtaikken med forurenset badevann.

Skilt er satt opp

Kommuneentreprenøren har satt opp skilt om at det er for høyt bakterieinnhold til at bading kan anbefales på Koigen. Skiltet blir stående til vi har fått godkjente vannprøver igjen.

Tidligere erfaring viser også at det fort blir forursenset badevann der Kvitbekken renner ut i Mjøsa (Ved jenrnbanemuséet), så tilsvarende skilt har blitt satt opp der. Dette for å være føre var med tanke på det kraftige regnet 14. juli.

Vannprøver tatt ved stupetårnet og andre steder langs Mjøs, viser at badevanns-kvaliteten er utmerket der.

Vær generelt obs på at grønnalger. Slike er observert andre steder i Mjøsa, og ikke bad hvis du ser at vannet er grønt der du vil hoppe uti - eller bade hunden.

Kart over badeplasser

Studer badekartet vårt, les av prøveresultater og finn gode badeplasser
(Kartet er oppdatert etter prøver tatt 7. juli - 2024.)

Kikk etter de grønne firkantene på kartet, som indikerer at de siste vannprøvene viser utmerket vannkvalitet! Der bading ikke er tilrådelig, vil rød firkant vises på kartet.

Nøyaktige måleresultater per strand

Parameter:
Ecoli: Utmerket: 500 - God: 1000 - Tilstrekkelig: 900 (basert på 90 % av prøvene)
IE - Intensinale enterokokker: Utmerket: 200 - God: 400 - Tilstrekkelig: 330 (basert på 90 % av prøvene)
Høyere tall gir da ikke tilstrekkelig god nok vannkvalitet.

Gjennom hele badesesongen lenker vi opp resultatene fra våre vannprøver.

E.coli: 15
IE: 7

E.coli: 2420
IE: 920
Gjentatte vannprøver viser fortsatt at bading ikke er tilrådelig.

E.coli: 147
IE: 52

E.coli: 69
IE: 12

E.coli: 10
IE: 7

Erfaring fra flere tidligere prøver tilsier at bading bør frarådes her etter dager med kraftig regnvær.
(Vannet fører gjerne med seg dyreavføring.)

E.coli: 1
IE: 3

E.coli: 4
IE: 2