Kommunalsjefene Dordy Wilson og Edvard Lysne tok imot gjestene og ga en grundig presentasjon av Hamar kommunes arbeid med ny skolestruktur; en prosess som har pågått over flere år, og som man nå er i gang med å realisere.

Temaet skolestruktur er også et tema i Oslo kommune. Delegasjonen fra Utdanningsetaten var spesielt interessert i å høre om prosessen her i Hamar; hvilke analyser som var lagt til grunn og hvilke perspektiver som var sentrale i valg av løsning på Hamar vest.

Vedtak og gjennomføring

Hamar kommune har arbeidet med en ny barnehage- og skolestruktur siden 2020. Arbeidet er forankret i kommunens overordnede planer, inkludert kommuneplanen fra 2018, som har et særlig fokus på barn og unge.

Etter å ha vurdert det å fylle opp skoler med ledig kapasitet, rehabilitere eksisterende bygg eller bygge nytt, samt gjennomført medvirkningsprosser og høringer, vedtok kommunestyret oktober 2022 første fase i den nye skolestrukturen. Denne innebærer at tre barneskoler samles til to på Hamar vest.

Greveløkka og Prestrud – framtidas skoler

Greveløkka skole skal utvides til å inkludere alle elever og ansatte fra Storhamar skole. Samtidig skal det settes i gang en reguleringsprosess for å sikre oppgradering av uteområder og trafikksoner.

Prestrud skole og Prestrudhallen vil også gjennomgå nødvendige vedlikeholdsarbeider og oppgradering, og det er lagt inn arbeid med forbedret trafiksikkerhet og et nytt kunstgressdekke på Storhamar fotballs anlegg.

I sum vil dette gi en bedre skolehverdag for over 1100 elever og 160 ansatte. Skoleprosjektet vil koste mellom 471 og 511 millioner kroner.

Prosjektene innebærer også en oppgradering av nærmiljøanlegg og parkområder, som skal komme både skoleelever og lokalsamfunnet til gode. Begrepene "Ankerskogen park" og "Prestrud park" er etablert.

Læring

Lærdom fra prosessen har blant annet vært at kommunikasjon med lokalsamfunnet og alle involverte er avgjørende, og at man nærmest aldri kan få gjort dette grundig nok.

Dette, og en påminning om at skolestrukturarbeid både tar lengre tid og trolig blir kostende mer enn først antatt, tar Utdanningsetaten med seg tilbake til Oslo.

Lenke til nettsiden om ny skolestruktur i Hamar