Barn tenker, reagerer, handler og husker ting annerledes enn voksne. Selv om det kan virke merkelig for oss voksne, er det faktisk viktig å øve på skolevegen med barna.

Barn har et begrenset synsfelt, er impulsive og lett blir distrahert. Siden de også mangler trafikkforståelse, er det en god ting å gå sammen med dem og lære dem trygg atferd.

- Trening er nøkkelen til å bli trygg i trafikken, enten man går, sykler eller kjører bil, sier regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk, Innlandet.

Tips fra Trygg Trafikk for å øve på skolevegen:

1. Gå skolevegen uten barnet i første omgang og kartlegg steder som kan være kompliserte eller by på mulige farer.
  2. Ta dere god tid og gå flere turer sammen.
  3. Prat om det som skjer langs vegen og de farene som kan oppstå.
  4. La barnet ta mer og mer styring etter hvert.
  5. Ha det hyggelig sammen!

Hjertesoner

Trygg Trafikk, sammen med Innlandet fylkeskommune og Statens vegvesen, jobber aktivt for å opprette såkalte hjertesoner rundt skolene. Disse sonene er områder der foreldrekjøring skal begrenses, slik at det blir tryggere for alle gående og syklende.

Ingeberg skolen i Hamar var en av de første skolene i Innlandet som etablerte hjertesone for å øke trafikksikkerheten.

Målet i Norge om at minst 80 prosent av barna skal sykle eller gå til skolen hver dag.

- Husk, frisk luft og bevegelse før skoledagen starter, er gull verdt, sier Marianne Mittet Solbraa.

Les mer om hjertesoner