- Høsten 2023 så vi at vi hadde mange på venteliste for barnehageplasser i Hamar. Alle som hadde rett på plass, fikk plass, men siden vi har en vekst av innbyggere i Hamar, måtte vi også tilrettelegge for flere fremtidige plasser, forklarer kommunalsjef for opplæring og oppvekst Dordy Wilson om utvidelsen.

- Politikere bevilget penger til en utvidelse av antall barnehageplasser gjennom handlings- og økonomiplanen for 2024, og nå har vi utvidet Hempa barnehage gjennom en modulløsning som har blitt veldig fin. Den skal åpne nå i høst, legger Dordy til.

Løsningen er midlertidig, i den forstand at modulløsningen skal benyttes i to år. Etter disse to årene, er det flere barnehager som er bygd, slik at man kan se tilbudet under ett på permanent basis.

Stor interesse fra potensielle innflyttere til Hamar

- Vi har en del telefoner fra folk som ønsker å flytte hit som lurer på om det er barnehageplasser, og det vil vi jo kunne tilby i større grad nå, legger leder for barnehagene, Anita Karlsen, til.

- Det å ikke ha nok barnehageplasser, forsinker jo også integreringsarbeidet, så denne utvidelsen er også positivt på den måten, sier Dordy.

I dialog med de som har søkt plass

- Vi har sendt ut informasjon til de som står på venteliste om at de vil få tilbud om plass på Hempa, og vi skal gi ytterligere beskjed når den endelige datoen for oppstart er klar. Vi er i dialog med dem. Det er også noen flere som står på venteliste, men de trenger ikke plass før etter jul.

Alt klart innendørs – noe gjenstår ute

Leder for prosjektavdelingen, Helle Smedstuen, forteller at de i disse dager legger siste hånd på verket, og at møbler og alt interiør nå er på plass.

- Det vil gjenstå noe arbeid ute, men i løpet av høsten er alt rigget for å ta imot flere barn i Hempa barnehage, forsikrer Helle. Og det fine er jo at nå får jo barna et større, oppgradert uteområde, legger hun til.

Barnehagene i Hamar rekrutterer godt

Med en dobling av plassene, kreves også flere ansatte. Anita forteller at det har vært mange søkere på de utlyste stillingene, og at bemanningen nå er på plass. Det nærmer seg dermed oppstart for både små og store.

Både inne- og uterom begynner å bli klare for nye barn: