Seminaret er ment som et årlig arrangement som skal formidle lokal- og regionalhistorie for et bredt publikum. I år er tema knyttet til Hamar bys 175-årsjubileum.

Onsdag 16. oktober setter vi søkelyset på byens spennende middelalderhistorie. Det blir åpningskåseri med Thor Gotaas, før vi dukker ned i den spennende historien til den eneste innlandsbyen i Norge i  middelalderen. Det blir blant annet mulig å få vite mer om de nylig oppdagede bystrukturene som gjemmer seg under bakken på Domkirkeodden, metallurgisk gjenstandspresentasjon, en runde om lov og rett, og mye mer!

Torsdag 17. oktober er teamet den moderne byhistorien og viktige sider av byens utvikling de siste 175 årene. Det blir kvinnehistorie, okkupasjonshistorie, næringshistorie og religionshistorie i tillegg til bokbad - og Hamars egen "datter", Silje Nergaard, deltar både i en samtale om "mitt Hamar" og med kunstnerisk innslag.

Arrangementet holdes på campus Hamar (Holsetgata 31), auditorium 1, og er gratis og åpent for alle interesserte. Lunsj begge dager kjøpes i høgskolens kantine.

Onsdag kl. 17.30 inviterer vi til mottakelse på Anno Domkirkeodden. Her vil det være påmelding og en beskjeden deltakeravgift.

Klikk her for å melde deg på kveldsprogrammet.
For øvrig krever Hamarseminaret ingen påmelding.

Arrangører:

• Høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, og Anno Domkirkeodden.
  • Seminaret er støttet av Hamar kommune, og er en del av Hamars 175-årsjubileum.

Lenke til mer informasjon om Hamarseminaret.