- Dette er fantastisk, sier ordfører Vigdis Stensby.

- Vi har holdt oss i toppen de senere årene, og det er spesielt hyggelig at vi beholder 12. plassen. Det bekrefter at vi leverer gode tjenester over tid, legger hun til.

Her er noen av områdene som trekkes frem for Hamars del i rapporten:

Hamar på 5. plass for grunnskole
Av det som fremheves her, er at andelen lærere som oppfyller kompetansekravene i norsk, engelsk og matematikk, har økt de siste årene. I Hamar oppfylte 81,67 prosent av barneskolelærerne i norsk, engelsk og matematikk i 1.-7. trinn kompetansekravene i 2023. På ungdomsskolen oppfylte 96,63 prosent av lærerne i matematikk, engelsk og norsk nye krav til fordypning i fagene.

De ti beste kommunene innen grunnskole:
1.    Tynset
2.    Nesodden
3.    Oslo
4.    Sunnfjord
5.    Hamar
6.    Oppdal
7.    Bærum
8.    Randaberg
9.    Øyer
10.  Stange

Barnevern: Andelen saker i barnevernet som tar mer enn tre måneder å behandle har på nasjonalt nivå gått litt ned de siste årene. Den nasjonale tendensen viser at kommunene nå overholder den normale saksbehandlingsfristen i lovverket i 91,42 prosent av sakene. I Hamar behandles 96 prosent av sakene innenfor tre måneder. Dette er bedre enn de fleste kommunene i landet.

Økonomi: For Hamar var korrigert netto driftsresultat på 3,74 prosent i fjor. Det er bedre enn gjennomsnittskommunen.

Hamar har penger på disposisjonsfond. Fondet var i fjor på 19,7 prosent av bruttoinntektene til kommunen. Dette er høyere enn de fleste kommunene i landet.

Fornøyd kommunedirektør
Kommunedirektør Osmund Kaldheim sier han også er svært fornøyd med å beholde plasseringen, og retter en stor takk til de ansatte for den innsatsen som legges ned hver eneste dag.

- Vi skal glede oss over topplasseringen. Det gir signaler om at det jobbes godt på alle områder. Samtidig skal vi merke oss forbedringsområdene, og sikre at vi også leverer godt på disse fremover, legger han til.

Blant landets beste kulturkommuner

Hamar kommune skårer også godt innen kultur, og har gått fra 32. plass i fjor til 10. plass i år.

De tre tyngste nøkkeltallene i kultursektoren er netto driftsutgifter til aktivitetstilbud for barn og unge, netto driftsutgifter til idrett og idrettsanlegg per innbygger og antall ansatte kulturarbeidere i kommunen.

Rekordbesøk
Innbyggerne i Hamar avla i snitt 5,49 besøk hver på biblioteket, mens det var 4,37 kinobesøk per innbygger. Dette er høyere enn de fleste andre kommuner i Norge.

De ti beste kommunene innen kultur:
1.    Bykle
2.    Suldal
3.    Valle
4.    Skjåk
5.    Fyresdal
6.    Lebesby
7.    Oslo
8.    Kåfjord
9.    Høylandet
10.  Hamar

Øvrige områder som er målt: