Har du behov for hjelp? Ring oss eller skriv, så hjelper vi deg med å finne rette tilbud!

Vi tar imot henvendelser fra deg selv, fastlege, spesialisthelsetjeneste, NAV og andre samarbeidspartnere.

Etter mottak blir saken fordelt i inntaksteam som avgjør hvilket team som best vil kunne følge opp, ut ifra hva som er beskrevet i henvendelsene vi mottar. Videre tar kontaktperson kontakt for å sette opp en førstegangssamtale for å finne veien videre sammen.

Rask psykisk helsehjelp

Rask psykisk helsehjelp gir tilbud til mennesker over 18 år med ulike psykiske plager. Ungdom under 18 år kan henvende seg til helsestasjon for ungdom eller ta kontakt med sin fastlege.

Prosjekt ung

Prosjekt ung er et lavterskeltilbud for elever som har utfordringer med skolefravær. Vi er et team bestående av fire ansatte som tilbyr individuell og fleksibel oppfølging rettet mot skole, fritid og psykisk helse. Teamet jobber ambulerende og på de arenaene der eleven oppholder seg.

Tilbudet er hovedsakelig for elever ved videregående skole som enten bor eller går på skole i Hamar. Prosjektet følger også opp noen elever ved ungdomsskoler. Vi har et tett samarbeid med skole, hjem og andre tjenestetilbud.

Prosjekt ung er et prosjekt finansiert av statsforvalteren med foreløpig varighet til høsten 2024.

Mestringsteamet

Vi jobber recoveryorientert. Recovery betyr bedringsprosesser, som er en filosofi som fremmer muligheter og tro på at mennesket kan leve meningsfulle og tilfredsstillende liv, til tross for psykiske problemer eller helseutfordringer.

Det betyr at teamet har fokus på nettverk, aktivitet og det som bygger oss opp som mennesker. Vi tilbyr målrettede mestringssamtaler og/eller ulike aktiviteter i en begrenset periode, som kan være med på å gi mestring og vekst i livet.

Vi legger vekt på brukermedvirkning og aktiv deltakelse fra deg som ønsker tjenester. Sammen med deg har vi fokus på å finne mestringsstrategier, selvhjelpsverktøy og skape struktur i hverdagen. Vi legger vekt på meningsfulle aktiviteter på ulike arenaer. Relasjonen skal være bygget på likeverd, tillit og respekt.

Tilbudet er gratis, men på noen aktiviteter kan det være aktuelt med en liten egenandel.

Hvor finner du oss: Vangsvegen 121. Inngang bygg C, 4. etg

Oppfølgingsteamet Styrk

Tilbudet er til deg over 18 år som har behov for langvarig og helhetlig oppfølging rundt utfordringer knyttet til rus og/eller psykisk helseproblematikk.

Tilbudet er til deg over 18 år som har komplekse og sammensatte behov og trenger langvarig og helhetlig oppfølging rundt utfordringer knyttet til rus og/eller psykisk helseproblematikk. Vi bistår med behov for koordinering av flere tjenester. Tjenesten vår er en lovpålagt kommunal helse- og omsorgstjeneste og er vedtaksbasert.

Oppfølgingsteamet Styrk tilbyr hjelp og bistand til å mestre hverdagslivet, motiverende og tilbakefallsforebyggende samtaler, hjelp med henvisning til annet hjelpeapparat og samarbeid og koordinering med bl.a NAV, fastlege og andre instanser.

• I samarbeid med deg utarbeides en gjensidig forpliktende oppfølgingsplan eller individuell plan, som danner grunnlaget for oppfølgingen.
  • Vi jobber oppsøkende og er underlagt Lov om taushetsplikt. I Oppfølgingsteamet Styrk får du en primærkontakt og en sekundærkontakt.
  • Tjenesten er frivillig og gratis.

Hvor finner du oss:

• Vangsvegen 121, Inngang bygg C, 5. etg.

Forsterket funksjon

Forsterket funksjon er en ambulant tjeneste som gir veiledning og hjelp til mennesker med psykiske og/eller rusutfordringer i korte perioder, i egen bolig for å styrke boevne.

Forsterket funksjon har tilholdssted i Øvre Elverhøi 21 på Ridabu.

Hjemmebasert tjeneste psykisk helse og rus

Tilbudet gis til mennesker med utfordringer innen psykisk helse og rus for å mestre egen hverdag.

Målet er at brukerne gjennom nødvendig veiledning og hjelp, skal kunne mestre egen hverdag med sykdom eller funksjonsnedsettelse, med fokus på egne ressurser. Eksempler på tjenester kan være sårstell, hjelp til medisiner og annen type pleie.
Tilbudet er for mennesker med utfordringer innen psykisk helse og rus.

FACT - Flexible Assertive Community Treatment

Fleksibelt aktivt oppsøkende behandlingsteam. Et interkommunalt samarbeid med DPS Hamar/Elverum(Distriktspsykiatrisk senter).

FACT står for Fleksibelt aktivt oppsøkende behandlingsteam og er et interkommunalt samarbeid med DPS Hamar/Elverum (Distriktspsykiatrisk senter).

Kriteriene for å vurderes inn i FACT er at både DPS og kommune har opparbeidet erfaringer med at alle andre tjenester er utilstrekkelige.

FACT kan ikke henvises direkte til, men Tjeneste for psykisk helse og rus kan i samarbeid med DPS vurdere personer inn i FACT.

De fleste brukerne med alvorlig psykisk lidelse og rus ivaretas godt med andre tilbud i Tjeneste psykisk helse og rus.

Boliger

Vi tilbyr bemannede boliger for mennesker med utfordringer innen psykisk helse og rus. Botid 3 år med evaluering for videre kontrakt etter perioden. Det jobbes med boveiledning og hjelp til å klare seg selv i hverdagen.

• Solhellinga 10 består av 12 boliger for mennesker med psykiske utfordringer som følges opp av ansatte tilknyttet boligene.
  • Kåtorp – «Tørr bolig», er for unge mennesker med psykiske utfordringer som følges opp av ansatte tilknyttet boligene. Det består av 6 små hybler tilknyttet et fellesareal og med bemanning. Botid 3 år.
  • Farmen – ligger ut mot Ilseng og består av 5 enkle boenheter, et fellesrom og personalrom. Det er også tilknyttet et aktivitetshus med mulighet for felles måltider, sosialt samvær mm. Tilbudet er for mennesker som har ruset seg og som er i behov av bistand til å styrke boevne, rydde i egen økonomi, få struktur i hverdagen og ellers sette seg mål for botiden sammen med personalet som er tilknyttet bofellesskapet. Botiden er satt til 3 år. Det gjøres evalueringer underveis, for å se om målene er oppnådd.