Hvem har rett til barnekoordinator/koordinator og individuell plan

Barn, unge og voksne som har behov for å koordinere hjelp fra flere instanser over en lengre tidsperiode, har rett til en barnekoordinator/koordinator og å få utarbeidet en Individuell Plan (IP). Man kan ha rett til en barnekoordinator/koordinator, selv om det ikke utarbeides IP. Retten og plikten til individuell plan og barnekoordinator/koordinator er hjemlet i ulike lovverk.

Bakgrunn
Foreldre til barn og ungdommer med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, er pårørende med store omsorgsoppgaver. Barna og ungdommene har ofte et omfattende hjelpebehov og behov for tett oppfølging i ulike faser av livet. For å sikre mer sammenhengende og bedre koordinerte tjenester til disse barna og ungdommene er det innført en rett til barnekoordinator. Denne retten kan starte før fødsel og strekker seg til ungdommen fyller 18 år.

De kommunale helse- og omsorgstjenestene og andre velferdstjenester (for eksempel barnehage, skole, PPT, NAV og spesialisthelsetjenesten) har plikt til å samarbeide med andre tjenesteytere dersom samarbeid er nødvendig for å gi barnet/ungdommen et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Det er barnekoordinatoren som skal sørge for samordning av tjenestetilbudet.

Hensikten med ordningen er at barnekoordinator skal koordinere familiens og barnets tjenestetilbud, der familiens behov har en sammenheng med barnets helsetilstand og barnets behov for koordinerte tjenester. Dette er inkludert merbelastninger i familien som følge av barnets situasjon. Tjenester til enkeltstående medlemmer av familien som ikke har sammenheng med at familien har et alvorlig sykt barn, faller som hovedregel utenfor barnekoordinators oppgaver.

Oppgaver
Barnekoordinator skal, ifølge Helse- og omsorgstjenesteloven §7-2a, sørge for:
a.    koordinering av det samlede tjenestetilbudet,
b.    å ha oversikt over og bidra aktivt til å ivareta kommunens ansvar for nødvendig oppfølging og tilrettelegging for familien og barnet i form av tilbud om eller ytelse av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester,
c.    at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet,
d.    at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner, at familien og barnet gis veiledning i deres kontakt med disse, og at det formidles kontakt eller henvisning videre til slike tjenester eller organisasjoner og
e.    fremdrift i arbeidet med individuell plan.

Avklaringer
Det å ha barnekoordinator betyr ikke at man har større rettigheter til tjenester; det er en måte å samordne de tjenestene man har, eventuelt finne fram til tjenester man kan søke. Det er behov for at barnekoordinator og familien sammen gjør avklaringer og avtaler om hvordan rollen skal utøves. Dersom det er behov for det kan koordinerende enhet være behjelpelige med å være med på dette.

Kontaktinformasjon
Koordinerende enhet kan kontaktes hvis det er noe du lurer på. Vi har ansvaret for at det utnevnes barnekoordinatorer i samarbeid med ledere i Hamar kommune og for opplæring og veiledning av disse.

E-post: koordinerende.enhet@hamar.kommune.no

  • Gry Akre tlf 46928038
  • Ane Sofie Glomseth tlf 45703455
  • Lise Holter Andreassen tlf 41502932

Kilder og mer lesestoff

Samordningsplikten står i:

Hva er individuell plan (IP)

IP er en overordnet plan og et samarbeidsverktøy der bruker eller brukers representant skal ha en aktiv rolle. Individuell plan skal inneholde en oversikt over brukers mål, ressurser og behov for tjenester. I Hamar kommune bruker vi dataprogrammet Visma Flyt samspill til dette arbeidet.

Å ha utarbeidet en IP betyr ikke at man har større rettigheter til tjenester; det er en måte å samordne de tjenestene man har, eventuelt finne fram til tjenester man kan søke.

Henvendelsesskjema

Brukere, pårørende eller tjenesteytere kan sende henvendelsesskjema om behov for IP/koordinator.

Henvendelsesskjema individuell plan og koordinator (PDF, 89KB)

Saksbehandlingstid er 4 uker. Brev med informasjon blir sendt søker pr post. Du har rett til å klage hvis du ikke får innvilget koordinator og IP. Klage sendes til Koordinerende enhet i Hamar kommune, Tildelingsenheten, Ankerskogen, PB 4063, 2306 Hamar.