DSB anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke. Det er fordi kommuner og nødetater må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp i en krise. Ved å være forberedt blir du bedre i stand til å håndtere alt fra små forstyrrelser i hverdagen til større kriser. I tillegg har du bedre tid til å planlegge veien videre om krisen skulle bli langvarig.

Vi ber deg tenke gjennom hva som kan skje der du bor, hvordan du og de rundt deg kan bli rammet, og hvordan dere kan håndtere det. Vær forberedt på at du og din familie kan klare dere selv i minst en uke.

Ditt eget beredskapslager

Nedenfor er et eksempel på hva du kan ha i hus for å klare deg selv i en uke:

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker.
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur.
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken.
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer.
  • Fyrstikker og stearinlys.
  • Ved hvis du har vedovn eller peis.
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring.
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming.
  • Lommelykter eller hodelykter som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • DAB-radio som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • Legemidler og førstehjelpsutstyr.
  • Jodtabletter (gjelder barn og voksne under 40 år, gravide og ammende).
  • Hygieneartikler som våtservietter, håndsprit, bleier, dopapir og menstruasjonsprodukter.
  • Batterier og ladet batteribank.
  • Litt kontanter og flere betalingskort.
  • Mat og vann til kjæledyr.
  • Liste på papir med viktige telefonnummer som for eksempel nødnummer, legevakt, veterinær, familie, venner og naboer.

Hvorfor egenberedskap?

Selv om vi lever i et trygt og stabilt samfunn, er risiko- og trusselbildet i Norge sammensatt og i endring. Klimaendringer, ekstremvær, en endret sikkerhetspolitisk situasjon, terror og teknologi er eksempler på det.

Undersøkelser viser at mange av oss er lite forberedt på en krise der flere mister strøm eller vann, eller at det skulle bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.

Når samfunnet rammes av en stor hendelse eller krise, må hjelpen først ut til de som trenger det aller mest. Jo flere av oss som er i stand til å ta vare på oss selv og hjelpe de rundt oss ved en hendelse, desto bedre rustet står vi som samfunn.

Les mer og se oppdaterte råd på Sikker hverdag. Her finner du også video med tale, tekst og tegnspråk.

Gå til Sikker hverdag